Nuffnang Ads

Followers

Wednesday 13 June 2012

Toyota Corolla LE 1984 (WAS 8964)

Assalamualaikum dan salam sejahtera... 

oleh sbb post aku ttg kreta² aku mendapat sambutan... meh aku nk upload kreta LE WAS 8964 yg ditukar dgn MQ 6312... 

pada tahun 2009, kalau x silap dlm bulan september, kreta MQ 6312 aku dh pecah block... so, aku dh give up gila, siap bgtau dkt "ABG MIE" kata p potong besi buruk pun xpa, aku xmau tngk dah kreta tu... tp atas belas ehsan "ABG MIE", dia mengofferkan untuk swap dgn WAS 8964... 
so, bermulalah cerita WAS 8964 pulak....

inilah "Abg Mie" yg amat berjasa dkt aku... ini lah gambaq WAS8964 masa bersama dgn "Abg Mie"


Masa mula² dapat, kreta nie dlm bngkel cat... kreta still dlm undercoat lg... seat depan dan blakang aku x snggup nk ambik dari "ABG MIE" sbb dh cukup dgn bagi sbijik kreta yg boleh jalan dan extra enjin 4age 20V silvertop dan bodypart depan n blakang 12v... 

inilah rupa WAS 8964 bila dh kluar dari kedai CAt... 
1 - pandangan hadapan
2  - pandangan belakang
 warna EXPRESS WHITE dari grand livina... bersama rim taiwan ala² CE28

 seat dari model apa pun xtau
 dashboard silvertop 2 door dgn seat recaro ENJOY
 tambahan sket spotlight dari ae86..
nak jadi creta, bonet + scoop kreta nie aku dh jual dkt ABG MIE, bermaksud, bonet n scoop nie dari kreta MQ6312

 Masa nie join under kelab KELKETU...
 disk brake blakang dh siap dari model ae101..
 Enjin Silvertop 4age 20v di cat dgn warna hitam (kononnya nk bg jadi Blacktop lah)


 Disk brake depan dari model ae101
adjustable GAB

Masa nie pkai steereng starlet GT
oleh sbb bumper FXGT terlalu tnggi harga, aku pun ambil balik bumper yg dh rosak dulu, pakai jugak dkt WAS8964.. 

 bulan disember 2009, aku dapat tawaran untuk buat praktikal dkt KL, so, aku pun decide untuk mengendorsekan enjin silvertop nie... rim nie pinjam dari MQ6312 smata² untuk masuk test puspakom dan smentara nk cat rim ce28 td...




selesai ja endorse enjin, trus p rumah idzuan untuk basuh kreta... 

   
Bila rim dah siap cat, tukar balik lah....
alang² dh cat rim, tayar pun tukar saiz 195/60/15 
Bermulalah kisah aku d Selangor... 
masa on the way dari Perlis ke KL, 
TT pertama aku dgn AE80groups dkt putrajaya... 
baru dok KL 4 bulan, trus tukar enjin B/top sbb kebetulan dapat enjin murah, tu yg tukar...
 Nie enjin s/top yg dh x pakai...
 test power enjin b/top mcm mana... ....












banyak lagi kalau nk upload suma gambaq yg ada, tp rsnya stakat nie ja lah.... serba sdikit... kreta nie selamat di jual pada hujung 2010... terpaksa jual atas sebab aku nk mnikah... nnti aku post plak ttg kreta aku yg aku beli slepas kreta le WAS8964 nie...





12 comments:

  1. Bestt... keep it up.. aku pon ada blog jugak.. heheh

    ReplyDelete
  2. Yeay.. hang perasmi komen dlm blog aku... hehe.. apa bog hang.. mai link... aku nk linkan dgn blog aku... nk folow... hehe

    ReplyDelete
  3. Hi, brape harga engko jual WAS8964 ni?

    ReplyDelete
  4. Hi Alan - sy jual murah murah ja... bawah rm10k ja...

    ReplyDelete
  5. ada tak spare part LE lagi bang?

    ReplyDelete
  6. tumpang ty,,,mounting kt gearbox(b/top) pkai mounting ape???bkn kt chasis,yg ikat kt gearbox 2???custom made/ader jual kt kedai spare part???

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pakai yg halfcut punya... rsnya boleh cari dari runner² hulcut..

      Delete
  7. saya nak tanye pasal dashboard silvertop nie..berapa harga dan kat mana boleh beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu x silap sy, below rm500 dh boleh dpt... cuba cari dlm FB.. toyota 1 stop car part

      Delete
  8. Klau nk cari spare part le kt mana yg banyak pilihan.. boleh bg suggestion x

    ReplyDelete
    Replies
    1. lokasi abang dkt mana? spart part apa yg nk cari tu? in syaa allah sy boleh tlg carikan

      Delete