Nuffnang Ads

Followers

Wednesday 13 June 2012

Toyota Corolla LE 1983 (MQ 6312)

Asslamualaikum dan salam sejahtera...
sblom nie aku ada post ttg KE20 aku... so, nk bg byk post, aku nk tmbah lagi sejarah kreta aku yg lg satu....
bermula tahun 2007, aku beli kreta nie dari sorang mmber, kdaan kreta nie mmg mula² beli dh siap dgn enjin 1.6cc supercharger....


mcm nie lah kdaan asal kreta tue masa aku mula² beli...
so, langkah seterusnya, aku buat lah pengubahsuaian sikit²... bermula dgn sportrim..
Sport rim nie dan pakai sat ja.. sbb ada mmber offer nk trade in dgn rim dia... so, stuju lah sbb kwangan diperlukan.. hehe..
lepas tukaq sport rim, saja test kekuatan enjin... masa dok tekan baik punya, enjin plak maslah.... conrod bearing bunyi.... hantaq lah keta tu dkt bengkel mmber, bila dh check enjin tue, rupa²nya conroad dan crankshaft dh makan... adoi...



selang dua tiga hari lepas tue, ada mmber aku offer enjin lantai dgn harga rm1k, trus aku beli enjin tue...


masa dlm proses tukar enjin tue, aku ada join satu forum www.ae80groups.proboards.com.... bila dh tngk forum tue, aku pun dapat blajaq ttg bodypart untuk kreta LE nie...
 so, aku pun belilah set depan 12v... fender kiri + kanan, signal panjang kiri n kanan, grill krom 12v...



Lampu Blakang 12v (signal sebelah atas..)
Dapat plak seat ae86 siap dgn elektronik adjust... 


 

elok ja kreta kluaq dari bngkel, besok tu trus p ke Sg buloh untuk meraikan Anniversary yg pertama AE80GROUPS.... masa dlm perjalanan tue, enjin jadi overheat plak... so,gagah² kan bg sampai Sg Buloh n balik Perlis
yg nie overheat masa konvoi ke SG Pinang...
antara ahli² yg memeriahkan majlis...


antara ahli² yg baru sampai...

sampai ja perlis, hantaq kreta dkt bngkel mmber dkt Bongor kudung... untuk kacuk kedua² enjin tadi...
Dalam masa kreta dkt bngkel, dapat plak bodypart set FXGT yg  dibeli dari Mr Arab.....  dan reflactor 12v...






2 mnggu lepas tukar bodypart FXGT,  eksiden plak dkt jalan gunung Kriang... langgar cabel tiang letrik...





elok dah siap cat, dapat pulak rim ala² enkai.... 
 selang 2 mnggu,  blok enjin pecah plak... 







 Stakat nie saja riwayat Kreta nie d tngan aku... lepas pecah blok enjin nie... ada mmber aku yg sgt baik yg sanggup korbankan kreta LE dia untuk tukaq kreta nie dgn Le dia... nntikan uplaod kreta ttg WAS 8964 plak...

1 comment:

  1. bro nak tanya.. bankel membe bro kat mana ea?

    ReplyDelete