Nuffnang Ads

Followers

Monday 11 June 2012

pebaik GRAPHIC KAD yg ada masalah

Assalamualaikum dan salam sejahtera... ini adalah post pertama aku.... oleh sbb aku nie minat sangar repair brg² x kiralah kreta ka, komputer ka, henset ka...suma aku main bedal ja... so, yg mana berjaya, aku nk kongsilah dgn hampa suma....

So, dalam post yg pertama nie, aku nk kongsi mcm mana aku repair graphic card aku yg dh nk lingkup...

tanda² graphic kad yg dh nk lingkup...

(nmpak warna² tu mcm pecah)

(ada nampak DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD)

tulisan selang² antara warna putih dan kuning

So, bila dah tanda² mcm yg atas tue dah nampak,

 1 => Buka graphic card dari (CPU)
kedudukan graphic card di sbelah bawah

Sebelum nk cabut graphic card tue, kena cabut vga cable d blakang (CPU)
(warna biru VGA cable, warna putih HDMI cable)

nie lah graphic card yg problem tue..


2 => cari dapur gas mcm dalam gambaq bawah nie, guna yg paling kecik..

3 => nyalakan api seminimum yg boleh ( nk elakkan api terkena graphic card)

4 => agak² lbih kurang mcm dlm gambaq bawah nie ok lah....

5 => lpas tue, ltakkan graphic card tue atas tungku api (mcm dlm gambaq bawah nie) agak² dalam 2 minit dah cukup.... pastikan api x kena graphic card tue... cukup sdakar haba api tu...

6 => slepas 2 minit atas api, mcm nielah jadi graphic card tue...

7 => so, dh agak graphic card tue sejuk, boleh trus pasang balik dkt CPU
 

8 => pasang balik cable monitor di blakang CPU

9 => hasil, kan dah hilang kesan rosak tue...

10 => huruf (DDDDDDDDDDDDDDDDDDDD) pun dah hilang...

11 => tulisan pun dah x campur² dgn warna putin n kuning

12 => kan dh boleh guna 2 monitor....












No comments:

Post a Comment