Nuffnang Ads

Followers

Monday 11 June 2012

Laman web yg sangat simple

Assalamualaikum n selamat sejahtera... 
yg nie post aku yg no 2... bulan lepas aku ada dapat interview dkt aloq staq sebagai IT programmer... masa p interview, depa sroh aku design laman web... so, dah alang² aku dh blajaq design laman web yg PLAING RNGKAS, meh aku share dgn hampa skali... 

1 => buka notepad....
 
2 => save sebagai Laman Web Pertama Aku.html

3 => type <html> dan </html> sebagai pembuka dan penutup bahasa HTML

4 => type <head> dan </head> sebagai pembuka dan penutup kepala laman web kita nanti
5 => lepas tu type <body> dan </body> sebagai pembuka dan penutup badan laman web kita nnti
 bila dah ada 3 perkara nie, boleh lah sebagai basic untuk buat laman web... 
6 => so, kita cuba guna function head tu dgn type "<title>Selamat datang!!!</title>" di tengah² buka dan tutup head tue td... 
7 => tekan save atau |Ctrl| + |S|.
8 => double click dkt icon Laman Web Pertama Aku.html

9 => kita boleh nampak tajuk laman web tu sbg Selamat Datang dan bhgian dalam laman web tu kosong.
10 => ok, kita boleh truskan dengan function body plak....
type "Ini adalah laman web yang paling ringkas...
ini adalah untuk bagi kita mudah faham apa kegunaan head dan body. " di antara buka dan tutup body td... 
 
11 => tekan save atau |Ctrl| + |S|.
12 => tekan butang |refresh dkt internet explorer td dan kita boleh nmpak bhgian dalam laman web tu ada tulisan yg kita type td... 
 so dah jadilah laman web yg paling ringkas... next time plak aku ajaq mcm mana nk link, add gambaq, buat table dan lain² lg... itu pun kalau ada yg request.. hehe... so, selamat mencuba...

2 comments:

  1. Tuan,its really interesting...sila lanjutkan lagi pengajian di atas......

    ReplyDelete
  2. thanks for ur comments... for sure, I will share it next week....

    ReplyDelete